Passiv forforsterker
Innledning
Begrepet passiv forforsterker er
faktisk en selvmotsigelse siden den ikke har noen forsterkning. I
motsetning til aktive forforsterkere, som bruker en strømforsyning og
aktive komponenter (som operasjonsforsterkere, transistorer eller
vakuumrør) for å øke signalstyrken, bruker passive forforsterkere
utelukkende passive komponenter. En passiv forforsterker kan beskrives
som en ren attenuator med integrert volumkontroll og inngangsvelger.
Hovedfunksjonen er å regulere spenningen til signalet uten å legge til
noen forsterkning eller påvirke signalets tonale egenskaper.
Fordeler
Den primære fordelen med en passiv forforsterker er mangelen på
aktive komponenter. Dette betyr at den teoretisk sett ikke introduserer
støy, heller ikke total harmonisk forvrengning (THD) eller
intermodulasjonsforvrengning (IMD), gitt at den ikke krever en ekstern
strømforsyning. Samtidig reduserer dette også risikoen for fasefeil og
oversving som kan oppstå i aktive kretser. Siden det ikke er noen
strømforsyning, er det heller ikke noen elektromagnetisk interferens
(EMI) eller jordingsproblemer, noe som resulterer i renere signalveier.
Ulemper
Selv om passive forforsterkere har mange fordeler, introduserer
fraværet av aktiv buffer og forsterkning også tekniske begrensninger
som må vurderes nøye.
Passive forforsterkere kan bare redusere, ikke forsterke, signalet.
Dette gjør dem avhengige av at kildene har tilstrekkelig
utgangsspenning. I tilfeller hvor kilden har lav utgangsspenning, kan
det nødvendige nivået for å drive effektforsterkeren, mangle, spesielt
hvis effektforsterkeren har lav følsomhet.
Foruten mangel på forsterkning, blir impedansmistilpasning ofte
fremhevet som en stor ulempe. Figuren under viser en skjematisk
fremstilling av signalveien fra kilden (Tuner, CD etc.) via den passive
forforsterkeren og signalkabelen til effektforsterkeren.
I figuren representerer motstanden RS kildemotstanden fra
Tuner, CD etc. i tillegg til potensiometerets utgangsmotstand. I min
egen forforsterker bruker jeg et 10 kohm potensiometer. Fra dette
potensiometeret alene er maksimal motstand 1/4 av 10 kohm: 2,5 kohm.
Dette er også verdien av kildemotstanden RS hvis
utgangsmotstanden fra tuner, CD osv. er omtrent 0 ohm. Imidlertid vil
denne utgangsmotstanden typisk være mellom noen få ohm til kanskje 1
kohm. I sistnevnte tilfelle vil forforsterkeren dempe signalet med ca.
10/11 ganger hvis effektforsterkeren har en inngangsimpedans RL høy nok
til å neglisjeres. Dette betyr også at kildemotstanden RS maksimalt vil være ca. 2,8 kohm.
For å unngå at effektforsterkerens inngangsimpedans også demper
signalet for mye, kan man kreve at effektforsterkerens inngangsmotstand
RL ikke er mye lavere enn 10 ganger maksimal RS, dvs. ca. 30 kohm.
Modellering av kabelen er ikke en enkel oppgave, men det enkleste er å
se på kapasitansen per lengdeenhet: pF/m. Det virker som denne typisk
er omtrent C = 50 pF/m. En rask beregning med vår RS på ca. 3 kohm (med høy RL, en lavere RL vil redusere motstanden), vil gi oss en grensefrekvens på ca.:
f1 = 1/(2πRSC)
= 1 MHz
Dette er godt over audioområdet og er i kontrast til påstander om at
passive forforsterkere begrenser høyfrekvent gjengivelse og/eller
reduserer dynamikken i signalet. Selv med en 10 meter kabel vil jeg
anta at kabelkapasitans ikke er noe problem hvis kilden din har en
rimelig utgangsimpedans. Det er selvfølgelig sant at grensefrekvensen
er avhengig av voluminnstillingen, men vi snakker om veldig høye
frekvenser, langt over audiofrekvensene. Men hvis RL er for liten i forhold til RS, kan signalet bli for mye dempet.
En praktisk forforsterker
Figuren under viser det forenklede skjemaet for min egen passive forforsterker (én kanal).
Det brukes en gammeldags løsning med inngangsvelger og
båndmonitorfunksjon. Inngangen kalt Record er koblet til min Streamer.
Volumpotensiometeret har en verdi på 10 kohm. Inngangsimpedansen til
effektforsterkeren min er ca 33 kohm, men dette har ikke vært noe
problem. Heller ikke mangel på forsterkning har vært et problem.
Nedenfor er bilder av forforsterkeren.
Skjema
Det komplette skjemaet av forforsterkeren er vist i figuren nedenfor.
Phono-kontaktene J1-3 er for kildeinngangene: Phono, Tuner og CD, mens
J4 er for Record-inngangen. Motstandene R1-R4 isolerer inngangsjordene
fra utgangsjorden. Velgeren SW1 velger mellom kildeinngangene.
Utgangene fra denne mates til kilde/monitor-velgeren SW2 og til
velgerne J7 og J8. Disse brukes til å velge mellom utgangen fra
volumpotensiometeret RV1 eller fra utgangen til bryteren SW1. Velgeren
SW2 velger mellom kildene fra SW1 og Rec-inngangen. Midtpunktet på
denne bryteren har en mute-funksjon (utgangen er jordet). Fra SW2 føres
signalene til volumpotensiometeret og videre til forforsterkerens
utgangskontakt J6. Vær oppmerksom på at det også er mulig å bruke
utgangskontakten J5 som en parallell forforsterkerutgang.
Kretskort
Utlegget til det komplette skjemaet til forsterkeren er vist i figuren
nedenfor. Til slutt ble volumkontrollen endret fra Elma RK27 til et
potensiometer kalt DACT, som yter bedre.
Med 3D i KiCad ser kretskortet slik ut:
Stykkliste
R1-R4 10 ohm (ikke kritisk) 0,6 W 1% metallfilmmotstand
RV1 10 kohm Potensiometer Elma RK27 (Erstattet av DACT Potensiometer i den endelige forforsterkeren)
SW1-SW2 E-Switch 1004P6T1B4M7RE
J1-J6 RCA Jack RCJ-22 Same Sky
J7-J8 Konnector Pin Header P 2,54 mm
Please notice:
This project
description is for non-commercial use, only. Using this document on a
site and charging a fee for download is vialation of non-commercial use
and prone to demand for payment. So, for commercial use, contact me for
agreement of terms. This page, however, can
be downloaded for own use, and linked to, not violating term of
non-commercial use.
Hjem
Copyright©2024
Knut Harald Nygaard
|